close
تبلیغات در اینترنت
امام حسن عسکری,امام یازدهم,پدر حضرت مهدی,انتظار امام,شیعیان,عکس hd

درباره سایت درباره سایت
عشاق امام نقی {ع}
سعی کردیم در این وبلاگ مطالب مذهبی را به صورت ساده قابل فهم و کوتاه به همراه سرگرمی های خارج از بحث قرار دهیم تا مطلب برای جوانان شیعه خسته کننده نباشد.هدف این وبلاگ نشر معارف اهل بیت {ع} لذا از دوستانی که مایل هستند در این راستا به ما کمک کنند استقبال می شود.انشاءالله که بتوانیم نقشی در نشر معارف اهل بیت رسول الله {ص} داشته باشم

موضوعات موضوعات

ویدیو کلیپ

مذهبی

کلیپ های شیعه

جالب و خنده دار

مداحی تصویری

تصاویر

خنده دار

تصاویر علما

تصاویر مذهبی مختلف

تصاویر معنی دار

مطالب مختلف

معرفی سایت های مفید

نکات

اخبار

مداحی

جواد مقدم

فایل صوتی

صدای شیعه

مدل های سه بعدی اماده

خانه و ساختمان


آرشیو آرشیو

فروردين 1395

اسفند 1394

بهمن 1394

آذر 1394

آبان 1394

مهر 1394

تير 1394

بهمن 1393

دی 1393


کدهای اختصاصی کدهای اختصاصی

جستجوگر پیشرفته سایت





برخي انتظارات امام حسن عسكري علیه السلام از شيعيان+ عکس

برخي انتظارات امام حسن عسكري علیه السلام از شيعيان+ عکس

انتظارات و توقعات امام حسن عسكري (عليه السلام) به عنوان آخرين امامي كه در جامعه حضور عيني داشته، و بعد از او غيبت صغري و كبرا فرزندش مهدي موعود (عليه السلام) آغاز مي‌گردد و براي مدت مديدي مردم و جامعه از درك حضور او محروم خواهند بود قابل اهميت و دقت است، و مي‌تواند رهنمودهاي گرانبها و ارزشمندي باشد براي دوران غربت تشيع و دوراني كه غبار غم هجرت مولا و محبوبشان بر دلها و پيشاني آنها سايه افكنده است، اينك به گوشه‌هايي از انتظارات حضرتش مي‌پردازيم. 

انديشه و تفكر

امام صادق (عليه السلام) فرمود: «بيش‌ترين عبادت اباذر كه رحمت‌خدا بر او باد، انديشه و عبرت اندوزي بود» [6] . قرآن اين كتاب الهي و آسماني براي انديشه و تفكر، ارزش والا و حياتي قائل است و زيباترين و رساترين سخنان را درباره ارزش دانش و تعقل، و دقت و تفقه بيان نموده است در قرآن بيش از هزار بار كلمه «علم» و مشتقات آن كه نشانه باروري انديشه است تكرار شده و افزون بر 17 آيه به طور صريح انسان را دعوت به تفكر نموده، بيش از 10 آيه با كلمه «انظروا; دقت كنيد» شروع شده است. بيش از پنجاه مورد كلمه عقل و مشتقات آن به كار رفته است و در چهار آيه نيز قاطعانه به تدبر در قرآن امر شده است. [7] . و همچنين از كلمه فقه و تفقه و امثال آن بهره جسته است. [8] . با توجه به اين اهميت انديشه و تفكر است كه امام حسن عسكري (عليه السلام) از شيعيان خويش انتظار دارد، كه اهل انديشه و تفكر باشند. لذا فرمود: «عليكم بالفكر فانه حياة قلب البصير و مفاتيح ابواب الحكمة ; بر شما باد به انديشيدن! پس به حقيقت، تفكر موجب حيات و زندگي دل آگاه و كليدهاي دربهاي حكمت است. [9] . انسانهايي كه با عقل انديشه نكنند و با چشم جانشان در ديدن حقايق دقت بخرج ندهند در روز قيامت نابينا محشور مي‌شوند. امام حسن عسكري (عليه السلام) اين حقيقت را با گوشزد كردن آيه‌اي از قرآن براي اسحاق بن اسماعيل نيشابوري در طي نامه‌اي چنين بيان مي‌كند: «اي اسحاق! خداوند بر تو و امثال تو از آن‌هايي كه مورد رحمت الهي قرار گرفته و همچون تو داراي بصيرت خدا دادي مي‌باشند، نعمت‌خويش را تمام كرده است... پس به يقين بدان اي اسحاق كه هركس از دنيا نابينا بيرون رود، در آخرت هم نابينا و گمراه خواهد بود. اي اسحاق! چشمها نابينا نمي‌شوند، بلكه دلهايي كه در سينه‌ها هستند نابينا مي‌شوند. (بر اثر انديشه نكردن) و اين سخن خداوند در كتاب متقن خويش است آنجا كه از زبان انسان ستم پيشه بيان مي‌كند [10] : «پروردگارا چرا مرا نابينا محشور نمودي با اين كه داراي چشم بودم؟ (خداوند در جواب) مي‌فرمايد: همان گونه كه آيات ما براي تو آمد و تو آنها را فراموش كردي، امروز نيز تو فراموش خواهي شد.» [11] . گاه امام حسن عسكري با گوشزد اين خطر كه عده‌اي در جامعه عبادت را منحصر در انجام نماز و خواندن نمازهاي مستحبي و گرفتن روزه‌هاي واجب و مستحب مي‌دانند، بدون آنكه در رمز و راز آن انديشه كنند و يا در زمان و اوضاع آن تعقل نمايند، جايگاه ويژه انديشه و تفكر را اينگونه بيان مي‌فرمايد: «ليست العبادة كثرة الصيام و الصلوة و انما العبادة كثرة التفكر في امر الله [12] ; عبادت به بسياري نماز و روزه نيست، همانا عبادت تفكر بسيار در امر خداوند است». 

ايمان گرائي و سود رساني

فكر و انديشه، و يا تأمل و تدبر آنگاه ارزش حقيقي و عيني خويش را نشان مي‌دهد كه منجر به ايمان و عمل و تلاش شود وگرنه تفكري كه بدنبالش ايمان و عمل نباشد مطلوب و كارساز نيست. به همين جهت آن حضرت تأكيد فرمود كه شيعيان به دو خصلت توجه داشته باشند «خصلتان ليس فوقهما شي‌ء الايمان بالله، و نفع الاخوان [13] ; دو خصلت است كه برتر از آن چيزي نيست، ايمان به خداوند و فايده رساندن به برادران (ديني)». 

به ياد خدا و قيامت‌بودن

ايمان برگرفته از انديشه بدنبال خود عمل و ياد خدا و همچنين انجام عبادت را در پي دارد، به همين جهت‌يكي ديگر از انتظارات حضرت عسكري (عليه السلام) از شيعيان اين است كه خداوند و قيامت و رسول را فراموش نكنند. چنان كه فرمود: «اكثروا ذكر الله و ذكر الموت و تلاوة القرآن و الصلاة علي النبي; زياد به ياد خدا و مرگ باشيد و همواره قرآن بخوانيد و بر پيامبر (صلي الله عليه و آله و سلم) (و آل او) درود بفرستيد. [14] . و هوشمندترين و زيركترين افراد كسي است كه به ياد بعد از مرگ باشد و وجدان خويش را براي رسيدگي به اعمال قاضي قرار دهد. [15] . 

حسابرسي اعمال و پاسخگويي وجدان

انتظار ديگري كه امام حسن (عليه السلام) از شيعيان دارد، رسيدگي به اعمال و داشتن محاسبه در هر شبانه روز، و پاسخگويي وجدان اخلاقي است. لازم است انسان در ابتداي هر روز نسبت به اعمال نيك و دوري از گناه با خود «مشارطه» و قرار دادي داشته باشد، و در طول روز مواظبت و «مراقبه» داشته باشد. و در پايان روز «محاسبه» و حسابرسي، و پاسخگويي به وجدان دروني خويش. آنهايي هم كه مسئوليت‌هاي اجتماعي دارند، در مقابل مردم و جامعه مسئولند كه بايد پاسخگو باشند، علاوه بر اين در مقابل خداوند متعال، پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) و وجدان خويش نيز بايد پاسخگو باشند. ممكن است عده‌اي زرنگي را در آن بدانند كه از حسابرسي، و پاسخگويي فرار كنند و به نوعي طفره روند، ولي بايد بدانند كه هرگز چنين رفتاري هوشمندي و زرنگي بحساب نمي‌آيد، در همين زمينه است كه حضرت عسكري (عليه السلام) خردمندانه مي‌فرمايد: «اكيس الكيسين من حاسب نفسه و عمل لما بعد الموت [16] ; زيركترين زيركان (و هوشمندترين افراد) كسي است كه به حساب نفس خويش پردازد (و پاسخگوي خدا و وجدان خويش باشد) و براي پس از مرگ خويش تلاش نمايد». 

تقوا و پاكي، راستي و امانتداري

از مهم‌ترين و بارزترين ويژگي‌هاي مورد انتظار براي شيعيان و مؤمنان دو صفت نفساني تقوا و ورع است كه انسان را در مقابل انجام گناه و دوري از محرمات حفظ و تقويت مي‌كند، و در كنار آن دو، دو صفت والاي امانتداري و راستگويي است كه آنچنان اهميت دارد كه اساس نظم و انسجام و آرامش هر جامعه‌اي را مي‌توان با تقويت و ترويج اين اوصاف در ميان افراد جامعه پي‌ريزي نمود و مشكلات را حل و سعادت جوامع را تضمين نمود. امام حسن عسكري (عليه السلام) با تأكيد بر اوصاف فوق و برخي اوصاف ديگر خطاب به شيعيان خود مي‌فرمايد: «اوصيكم بتقوي الله و الورع في دينكم والاجتهاد لله و صدق الحديث و اداء الامانة الي من ائتمنكم من بر اوفاجر و طول السجود و حسن الجوار فبهذا جاء محمد (ص) صلوا في عشايرهم و اشهدوا جنائزهم وعودوا مرضاهم، و ادوا حقوقهم، فان الرجل منكم اذا ورع في دينه و صدق في حديثه و ادي الامانة و حسن خلقه مع الناس قيل هذا شيعي فيسرني ذلك; [17] شما را سفارش مي‌كنم به تقواي الهي و ورع در دين خود و كوشش در راه خدا، راستگويي و رد امانت به هر كه به شما امانت سپرد - خوب يا بد - و طولاني بودن سجده و خوب همسايه داري; چرا كه محمد (ص) براي اين‌ها آمده است. در گروههاي آنها (مخالفان) نماز بخوانيد (يعني در نماز جماعت شركت كنيد) و در تشييع جنازه آنها حضور داشته باشيد و بيمارانشان را عيادت، و حقوق آنان را ادا نماييد، زيرا اگر مردي (و فردي) از شما در دين خود ورع داشت و در سخنش راست گفت و امانت را رد كرد و اخلاقش با مردم خوب بود گفته مي‌شود اين شيعه است. پس من از اين (گفته) شادمان مي‌شوم.» و در جاي ديگر فرمود: «المؤمن بركة علي المؤمن و حجة علي الكافر [18] ; مؤمن (و شيعه) بركتي براي مؤمن و (اتمام) حجتي براي كافر است

جزء بهترين‌ها باشيد نه بدترين‌ها

آن امام همام گاه به بيان افراد نمونه و برتر و همين طور افراد بدتر غير مستقيم انتظار خويش را از شيعيان ابراز مي‌دارد كه جزء بهترين‌ها باشيد، و آنان را اينگونه معرفي مي‌نمايد: «اورع الناس من وقف عند الشبهة، اعبد الناس من اقام علي الفرائض، ازهد الناس من ترك الحرام، اشد الناس اجتهادا من ترك الذنوب [19] ; پارساترين مردم كسي است كه در شبهات توقف كند، عابدترين مردم كسي است كه واجبات را به‌جا آورد، زاهدترين مردم كسي است كه از حرام دوري كند و كوشاترين مردم كسي است كه گناهان را ترك كند.» در مقابل بدترين‌ها را نيز معرفي مي‌كند تا شيعيان آگاهانه يا ناآگاهانه جزء آن افراد قرار نگيرند، در حديثي آن حضرت فرمود: «بئس العبد، عبد يكون ذا وجهين وذالسانين يطري اخاه شاهدا و ياكله غائبا، ان اعطي حسده و ان ابتلي خانه [20] ; بدترين بندگان بنده‌اي است كه داراي دو چهره و دو زبان باشد، در حضور برادرش او را مي‌ستايد و پشت‌سر، او را مي‌خورد (و غيبتش را گويد). اگر به او چيزي عطا شود، حسد مي‌ورزد و اگر گرفتار گردد، به او خيانت مي‌كند.» 

عزت نفس و دوري از ذلت

انسان به عزت نفس و تكريم شخصيت بيش از همه چيز نيازمند است انسان مي‌تواند رنج گرسنگي و تشنگي را تحمل كند و با فقر و نداري بسازد اما تحقير شخصيت و آزردگي روح و روان و پايمال شدن عزت انسان بسادگي قابل رفع و جبران نيست، ممكن است تا پايان عمر انسان را آزار دهد، خداوند عزيز انسان را عزيز آفريده و هرگز به او اجازه تحقير ديگران و يا شخصيت خودش را نداده. امام صادق (عليه السلام) فرمود: «خداوند تمام امور مؤمن را به خود او واگذار نموده، ولي به او واگذار نكرده است (و اجازه نداده) كه ذليل باشد آيا سخن خدا را نشنيده‌اي كه مي‌فرمايد: «عزت از آن خدا و رسول او و مؤمنان است ولي منافقان نمي‌دانند، پس مؤمن هميشه عزيز است و ذليل نمي‌باشد» [21] . به همين جهت يكي از انتظارات مهم حضرت عسكري (عليه السلام) در دوران غيبت امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) اين است كه شيعيان عزيز و با عزت باشند و هرگز خود را ذليل نكنند، در يكجا فرمود: «ما اقبح بالمؤمن ان تكون له رغبة تذله; [22] چه زشت است براي مؤمن (و شيعه) دل بستن به چيزي كه وي را خوار مي‌سازد». و در جاي ديگر دلسوزانه نصيحت نمود كه: «لا تمار فيذهب بهاؤك و لا تمازح فيحقر عليك; جدال و كشمكش مكن زيرا ارزش و شخصيت تو را از بين مي‌برد (و موجب خواري انسان مي‌شود) و شوخي (بيش از حد) مكن تا مردم به تو جرأت جسارت پيدا نكنند.» [23] . و گاه راهكارهاي رسيدن به عزت و دوري از ذلت را به شيعيان ارائه مي‌دهد و قاطعانه مي‌فرمايد: «ما ترك الحق عزيز الا ذل و لا اخذ به ذليل الا عز; هيچ عزيزي حق را رها نكرد مگر آنكه خوار و ذليل شد، و هيچ ذليل و خواري به حق عمل نكرد مگر آن كه عزيز گرديد» [24] . 

افتخار ما باشيد نه باعث‌سرشكستگي ما

يكي ديگر از مهمترين انتظارات امامان مخصوصاً امام حسن عسكري (عليه السلام) از شيعيان اين است كه از نظر رفتاري و اخلاقي به گونه‌اي رفتار كنند كه در بين جامعه بشري عموماً و در بين مسلمانان خصوصاً الگو و نمونه باشند تا آنجا كه مردم بگويند اين‌ها شيعيان علي (عليه السلام) و امامان معصوم هستند، و اين‌ها تربيت‌يافتگان مكتب اهل بيت مي‌باشند. به همين جهت حضرت عسكري عاجزانه درخواست مي‌فرمايد: «اتقوا الله و كونوا زينا ولا تكونو شينا، جروا الينا كل مودة، و ادفعوا عنا كل قبيح، فانه ما قيل فينا من حسن فنحن اهله و ما قيل فينا من سوء فما نحن كذلك... [25] از خدا پروا نماييد و زينت (و مايه ي سرافرازي ما) باشيد نه مايه ي ملامت (و سرافكندگي) همه دوستي‌ها را به سوي ما جذب كنيد و هر زشتي را از ما دور نماييد; زيرا هر خوبي كه در حق ما گفته آيد ما شايستگي آن را داريم و هر بدي كه درباره ما بر زبان برآيد ما چنان نيستيم... (چرا كه) خداوند ما را پاك شمرده و هيچ كس غير از ما نمي‌تواند ادعاي چنين مقامي را نمايد مگر اين كه دروغ پرداز باشد.» 

از رياست‌طلبي پرهيز كنيد

از صفاتي كه سخت گمراه كننده و خطرناك است مقام خواهي‌ها و رياست‌طلبي‌ها است، بر كسي پوشيده نيست كه رياست‌طلبي‌ها چه ضربات شكننده‌اي بر پيكر اسلام وارد نموده و همين رياست‌طلبي بود كه خلافت را از مسير اصلي خويش خارج نموده و پيش آمد آنچه كه پيش آمد، و اين فرياد فاطمه (سلام الله عليها) است از دست رياست‌طلبي گروهي كه خلافت را غصب نمودند، آنجا كه فرمود: «اما (افسوس) كسي را مقدم داشتند كه خداوند او را كنار زده بود و كسي را كنار زدند كه خداوند او را مقدم داشت، تا آنجا كه ره آورد بعثت را انكار كردند و به بدعت‌ها روي آوردند، آن‌ها هوا پرستي و شهوت (و رياست‌طلبي) را برگزيدند و بر اساس راي و نظر شخصي عمل كردند هلاك و نابودي بر آنان باد، آيا نشنيدند كلام خدا را كه فرمود: «پروردگار تو آنچه را كه مي‌خواهد خلق مي‌كند و هرچه را بخواهد اختيار مي‌كند و براي آنان اختياري نيست...» [26] . افسوس (كه سران سقيفه) آرزوها (و رياست‌طلبي‌هاي) خود را در دنيا تحقق بخشيدند و از آينده غافل ماندند، خدا نابودشان گرداند و آنان را در كارهايشان گمراه كند...» [27] . و امروز در جامعه خود نيز شاهد رياست‌طلبي‌ها و مقام خواهي‌ها هستيم. خدا مي‌داند كه چه بودجه‌هاي كلاني در راه رسيدن به رياست‌خرج شده و مي‌شود. و از چه وسيله‌هايي كه براي رسيدن به مقام استفاده شده است و مي‌شود. عده‌اي براي رسيدن به مقام از آزادي‌هاي خلاف قانون و نامشروع نيز پشتيباني كردند، و عده‌اي نيز براي رسيدن به رياست از تخريب ديگران بهره‌جسته و يا اسلام و ارزشهاي اسلامي را سپر رياست‌طلبي‌هاي خويش قرار دادند و... شرح اين هجران و اين خون جگر اين زمان بگذار تا وقت دگر امام حسن عسكري (عليه السلام) با توجه به اين خطرها است كه دردمندانه مي‌فرمايد: «اياك و الاذاعة و طلب الرياسة فانهما يدعوان الي الهلكة; از افشاي اسرار (ما اهلبيت (عليهم السلام) و رياست‌خواهي دوري كن كه اين دو مايه ي هلاك و نابودي است.» [28] . 

استواري بر دين و ولايت در دوران غيبت

آخرين انتظاري كه در اين سطور بدان اشاره مي‌شود، انتظار حضرت عسكري (عليه السلام) از شيعيان خويش است در دوران غيبت كبراي امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، چرا كه يكي از دورانهاي بسيار سخت و طاقت فرسا كه صبر و استواري فراواني مي‌طلبد همين دوره است، انتظار آن حضرت اين است كه مردم و شيعيان دوران غيبت را تحمل كنند و از خود بردباري و استقامت به خرج دهند، و بر دين الهي و امامت و ولايت ثابت و استوار بمانند، و دائماً براي ظهور مهدي موعود (عجل الله تعالي فرجه الشريف) دعا نمايند، چرا كه «و الله ليغيبن غيبة لاينجوا فيها من الهلكة الا من ثبته الله عزوجل بامامته و وفقه للدعاء بتعجيل فرجه; به خدا سوگند (حضرت مهدي) غيبت طولاني خواهد داشت كه نجات پيدا نكند در آن دوران مگر كساني كه خداوند عزيز و جليل بر قائل بودن (و اعتقاد) به امامت او استوارش نگهدارد، و توفيق دهد كه براي فرج آن حضرت دعا نمايد» [29] ، سخن را با اشعاري به ياد آن سفر كرده به پايان مي‌بريم: فكر بلبل همه اين است كه گل شد يارش گل در انديشه كه چون عشوه كند در كارش اي كه از كوچه معشوقه ما مي‌گذري با خبر باش كه سر مي‌شكند ديوارش اگر از وسوسه نفس و هوا دور شوي به يقين ره ببري در حرم اسرارش آن سفر كرده كه صد قافله دل همره اوست هركجا هست‌خدايا به سلامت دارش 

 

 برای مشاهده عکس با کیفیت اینجا کلیک کنید 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

[6] بحارالانوار، ج 22، ص 431.
[7] سوره نحل، آيه 44; سوره آل عمران، آيه 191 و سوره نحل، آيه 69.
[8] آمار استخراج شده بر اساس اطلاعات كتاب «المعجم المفهرس» محمد فؤاد عبدالباقي (دارالحديث القاهره) مي‌باشد.
[9] محمد باقر مجلسي، بحارالانوار، ج 8، ص 115 و الحكم الزاهرة، ج 1، ص 19. [
[10] علي بن شعبه حراني، تحف العقول، ص 513 و 514.
[11] سوره طه، آيه 126.
[12] بحارالانوار، ج 71، ص 322، وسائل الشيعه، ج 11، ص 153 ; اصول كافي، ج 2 ص 55 و تحف العقول، ص 518، حديث 13.
[13] تحف العقول، ص 518، حديث 14.
[14] همان، ص 487.
[15] حر عاملي، وسائل الشيعه، ج 16، ص 98.
[16] همان.
[17] همان، ج 8، ص 389، حديث 2 و تحف العقول، ص 518، حديث 12 و ميزان الحكمه، ج 10، ص 491.
[18] تحف العقول، ص 519، حديث 20 و درچاپ انتشارات آل علي (ع) ص 892، روايت 20.
[19] همان، ص 519 ح 18، و انوار البهية، شيخ عباس قمي، ص 318.
[20] تحف العقول (همان) ص 518، ح 14 و در چاب انتشارات آل علي (ع)، ص 892 روايت 14.
[21] ميران الحكمه، ج 5، ص 1957.
[22] تحف العقول، ص 520.
[23] بحارلانوار، ج 75، ص 371، ميزان الحكمه، ج 9، ص 135.
[24] تحف العقول، ص 520 و در چاپ انتشارات آل علي (ع)، ص 894، روايت 35.
[25] همان، ص 518 و در چاپ آل علي (ع)، ص 890، روايت 12.
[26] سوره قصص، آيه 68.
[27] محمد باقر مجلسي، بحارالانوار (بيروت، داراحياء التراث)، ج 36، ص 353 و ر - ك احقاق الحق ج‌21، ص 26.
[28] تحف العقول (انتشارات آل علي (ع)) ص 888، روايت 4.
[29] شيخ صدوق، كمال الدين، ج 2، ص 384.



برچسب ها : امام حسن عسکری امام یازدهم پدر حضرت مهدی انتظار امام شیعیان عکس hd پدر امام زمان پسر امام نقی ین رسول الله امام عسکری انتظارات امام حسن عسكري انديشه و تفكر ايمان گرائي و سود رساني به ياد خدا و قيامت‌بودن تقوا و پاكي،راستي و امانتداري جزء بهترين‌ها باشيد نه بدترين‌ها عزت نفس و دوري از ذلت استواري بر دين و ولايت عکس با کیفیت
ارسال شده در : چهارشنبه 08 بهمن 1393 - توسط : حسین
بازدید : 96 بار دسته بندی : نظر دهيد! [ ]

این نظر توسط محمد در تاریخ 1393/11/9 و 0:38 دقیقه ارسال شده است

سلام
خيلي باحال بود مطالبت


نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:):(;):D;)):X:?:P:*=((:O@};-:B/:):S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟[حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی

تبليغات تبليغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز

عشاق امام نقی {ع} عشاق امام نقی {ع}

عشاق امام نقی {ع} در فیس بوک

فید برنر عشاق امام نقی {ع}

آر اس اس


ورود کاربران ورود کاربران
نام کاربری :
رمز عبور :

رمز عبور را فراموش کردم ؟

عضویت سریع عضویت سریع
نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی : *کد امنیتیبارگزاری مجدد

پیوند ها پیوند ها'

تبادل لينک تبادل لينک تبادل لينک تبادل لينک

رز بلاگ رز بلاگ رز بلاگ رز بلاگ

پارک مغز

مقتدر مظلوم

وبسایت جامع قرانی ایکا

هیئت روضة الحسن (ع) لاهیجان

به سوی ظهور

وبسایت رسمی مسجد کوفه

مذهبی دانلود

علمدار کربلا

کتابخانه شیعه

سایت رسمی ایت الله سیستانی

مسجد ابولفضل {ع}

عکس های کمیاب مذهبی

بهترین وبلاگ مذهبی

بروزترین وبلاگ فرهنگی مذهبی

اسلام شیعه

وبلاگ مذهبی مقداد قربانی

وبلاگ مذهبی اهل نور

قائمیه

بیت الاحزان

آخرین مطالب ارسال شده

کاربران کاربران

حسین سلیمانی

hamed












Copyright © 2012 - Allright Reserved - Template Designer SkyDesign - Powered By rozblog.com - مترجم قالب تيم طراحان قالب رزبلاگ